Terapija s hrano: Življenje pod črnim oblakom

 

V prvem članku o terapiji s hrano smo govorili o pravih in nepravih razpoloženjih ter ugotovili, da vzrok v nepravih razpoloženjih tiči v zmanjšani ravni živčnih prenašalcev: serotonina, noradrenalina, adrenalina in dopamina.

– Danes si bomo pobližje ogledali delovanje serotonina. Kakšne so posledice pomanjkanja in kako si pomagamo?

  • vsaj 5% Slovencev jemlje pomirjevala in antidepresive
  • večina ljudi razvitih držav pa se srečuje z razpoloženjskimi tegobami, vendar glede tega ne ukrene nič

Hormoni so naravni prenašalci sporočil v živčevju, ki prenašajo informacije iz ene celice v drugo. Hormoni odločajo o rasti, razvoju, razmnoževanju, vedenju, o naših čustvih. Za svoje delovanje potrebujejo minerale in določene vitamine B skupine, ki hormone pomagajo aktivirati. Že iz tega podatka je razvidno, da je izbor hrane za pravilno delovanje le-teh pomemben.

Znižan serotonin in depresija

Serotonin – pravimo mu kar hormon sreče – izloča nadledvična žleza in je predhodnik adrenalina. Pomembno vlogo pri njegovem delovanju imajo tudi ogljikovi hidrati, ki neposredno vplivajo na absorbcijo aminokisline triptofana. Triptofan se v možganih pretvori v serotonin, katerega posledica je občutek veselja, volje do življenja, sreče in zadovoljstva.

Serotonin igra še eno pomembno vlogo: vpliva na izločanje inzulina. Znižana raven serotonina povzroči zmanjšano izločanje inzulina po obroku in sladkor v krvi se lahko dvigne do bolezenske ravni. To je najpogostejši vzrok za nastanek sladkorne bolezni.

Vzroki za nizko raven serotonina:

  • kofein, alkohol, aspartam
  • pomanjkanje sonca
  • pomanjkanje telovadbe
  • stres
  • genetska zasnova.

– Kako občutimo pomanjkanje serotonina?

Če trpite pomanjkanje serotonina, se boste prepoznali v večini spodnjih navedb:

  • imate v glavnem negativne, pesimistične misli
  • ste pogosto zaskrbljeni, anksiozni
  • imate slabo samopodobo, ne verjamete vase, pogosto imate občutke krivde
  • imate pogoste, ponavljajoče se jezne misli, ki jih ne morete izklopiti
  • vaše vedenje je pogosto obsesivno, vas pomanjkanje nadzora spravlja ob pamet
  • ste dojemljivi za odvisnosti – od TV-ja, dela, računalnika
  • ste pogosto razdražljivi, nestrpni, jezni
  • se pogosto prebujate ponoči, imate nemiren spanec, ali se zbudite prezgodaj
  • vam pogosto tekne sladko ali slano, vino, nikotin,…

Verjetno se večina od nas najde v večih navedbah. Dobra novica je ta, da z zdravim življenjskim slogom lahko problem rešimo. Na prvem mestu je uravnotežena prehrana, bogata s sadjem in predvsem zelenjavo, ki zagotavlja vitamine in minerale potrebne za aktivacijo hormonov; ogljikove hidrate, katerih osnovna enota je glukoza, ki pomaga pri absorbciji aminokisline triptofana; in seveda beljakovine, katerih sestavni del so aminokisline – sir, perutnina, govedina (bogata tudi z redkima karnitinom in taurinom), jajca (odlično živilo bogato z vitamini in minerali), ribe (ki vsebujejo tudi omega 3 maščobne kisline, prav tako ključne za pravilno delovanje možganov). V prehrano moramo vključiti tudi več polnozrnatih žit, saj so bogata z vitamini skupine B (razen B12, ki se nahaja predvsem v mesu), ki pomagajo pri aktivaciji hormonov.

Serotonin zvišamo tudi s srednje intenzivno fizično dejavnostjo ter sončno svetlobo. Torej je hitra hoja na prostem odlična rešitev.

 

Komentarji

komentarjev