Kako napačno kombiniranje živil povzroča kupičenje strupov in napihnjenost

Napihnjenost in slabo počutje postajata tako razširjen pojav, da ju začenjamo že dojemati kot nekaj normalnega. Žalostno. Podobno kot utrujenost pripisujemo sodobnim življenjskim razmeram, ki “ne dovoljujejo” dovolj možnosti za regeneracijo organizma. Ne rečem, da je življenje danes “uizi”, ampak a smo res tako egocentrični, da si dovolimo misliti, da je prej bilo kaj lažje?! Nismo, kajne? Postali smo samo malenkost bolj razvajeni … za nameček pa še precej slabo hranjeni na celični ravni, z ritjo skoz kam naslonjeni in polni, prepolni toksinov – evo, zato smo skoz utrujeni!

kombiniranje živil - presnova

Kaj v osnovi delamo narobe?

Vse najslabše sodobne prehranske navade bi lahko povzeli v 5 točkah:

  1. Svoja telesa tretiramo kot odpad in redko razmišljamo o tem, kaj dajemo vase.
  2. Pretiravamo z beljakovinami. Uživamo več mesa, kot ga potrebuje stokilski “bodibilder”. 😁
  3. Uživamo preveč predelane hrane.
  4. Niti približno ne zaužijemo zadosti sadja in zelenjave, sploh pa presne zelenjave.
  5. Obremenjujemo prebavo z mešanjem hrane, ki ne sodi skupaj.

Če resno razmišljamo o tem, da bi bilo dobro narediti kaj za svoje zdravje, preden pademo še globje v brezno nezdravega življenja, potem se bomo morali soočiti z nekaterimi resnicami:

  • Če moramo spiti 8 skodelic kave, da zvozimo dan, je verjetno z nami nekaj narobe.
  • Ne manjka nam časa, da bi poskrbeli za zdrav obrok, temveč organizacije.
  • Dokler na dnevni ravni kostantno ne uživamo vsaj pol kilograma sadja in zelenjave, je dobro razmisliti o prehranskih dopolnilih z mikrohranili, saj so ravno slednja gonilo metabolizma.
  • A niti to nam ne bo kaj dosti pomagalo, če najprej ne uredimo presnove – v prvi vrsti to pomeni vzpostavitev mikrobiotičnega ravnovesja.

Nezdrava hrana - napačno kombiniranje živil

Napačno kombiniranje živil poveča tvorbo strupenih snovi med presnovo

V metaboličnih procesih nenehno nastajajo strupi. Zato pravijo, da bomo z manjšim kaloričnim vnosom upočasnili staranje organizma. Ni nobena čarovnija, ampak preprosta “matematika”. Dejansko se naš organizem tem hitreje stara, več kot mora (po nepotrebnem) “delati”.


Tudi med prekomerno intenzivno vadbo nastaja več toksičnih snovi v telesu. Potrebe organizma po mikrohranilih in antioksidantih se pri telesno aktivnih ljudeh povečajo.


Pod nepotrebno delo spadajo tudi dodatni napori, ki bremenijo presnovo zaradi neustreznih kombinacij. Kot na primer uživanje sadja po obroku, kjer prevladujejo beljakovine in/ali maščobe. Slednji upočasnijo presnovo sadja, ki se zato (pre)dolgo zadržuje v prebavilih, fermentira ter (po nepotrebnem) ustvarja strupe in pline. Napihnjenost, utrujenost in splošno slabo počutje so logične posledice…

Kako se presnavljajo različna živila

Različne skupine živil so sestavljene iz makrohranil (ogljikovi hidrati, beljakovine maščobe) v različnih razmerjih. Primer (povprečje):

  • posneti mlečni izdelki: OH:B:M = 10:7:3
  • stročnice: OH:B:M = 15:5:0
  • zelenjava: OH:B:M = 5:2:0

skupine živil v prehrani - kombiniranje živil

Vsako izmed makro hranil v živilih ima svojo funkcijo in tudi presnavlja se na drugačen način.

Beljakovine se razgradijo do aminokislin s pomočjo točno določenih encimov (katalizatorji kemičnih reakcij). Že v želodcu poteka prva faza njihove razgradnje, saj pepsin (encim, ki deluje v želodcu) za svoje delovanje potrebuje kislo okolje. Nadaljnja razgradnja se nadaljuje v dvanajstniku in nato še v tankem črevesu.

Za ogljikove hidrate se prebava začne že v ustih s pomočjo encima alfa amilaze, v želodcu se zaradi kislega okolja prebava ustavi in potem zopet nadaljuje v tankem črevesu, kjer se konča pod vplivom površinskih encimov, ki jih izločajo celice sluznice tankega črevesa – enterociti. Preko slednjih se nato v obliki glukoze tudi vsrkajo v kri.

Maščobe s pomočjo žolčnika emulgirajo v manjše maščobne kapljice, nato se s pomoč lipaz v tankem črevesu razgradijo na maščobne kisline in glicerol.

Prehranske vlaknine se bodisi izločijo neprebavljene (netopne) ali fermentirajo v črevesu s pomočjo bakterij (topne), pri čem med drugim proizvajajo energijo za prej omenjene enterocite.

Vsako hranilo ima svojo pot in svoj namen. Splošne prehranske smernice svetujejo “zdrav krožnik” – torej zaužitje vseh skupin živil znotraj enega obroka. To ima seveda svoje prednosti, a tudi slabosti. Mnogim tak način prehranjevanja zagotovo odgovarja, a mnogim povzroča težave.

Kombiniranje živil za optimalno presnovo in absorbcijo

Če sledite smernicam zdrave prehrane, nimate težav in se počutite dobro, ni razloga za spremembo. Če pa imate težave z napihnjenostjo, drisko, zaprtjem, spahovanjem, vetrovi in nerazložljivim slabim počutjem … potem poskusite upoštevati nekaj preprostih pravil, ki bodo razbremenila vaše telo:

  • ne mešamo sladkega in kislega sadja, medtem ko sladko-kislo sadje lahko uživamo z obojim
  • vsak obrok naj vsebuje le eno prevladujočo skupino živil, oziroma makrohranilo, ostalih naj vsebuje le v simboličnih količinah (primer: omake za testenine naj vsebujejo obilo zelenjave in le malo maščob in beljakovin)
  • neškrobna zelenjava je odličen nevtralizator v presnovi, zato jo v večjih količinah uživamo pri vsakem glavnem obroku
  • žita najbolje kombiniramo s stročnicami
  • sadje uživamo najraje kot samostojni obrok, težav običajno ne povzroča mešanje sladkega sadja z žiti, kislega z mlečnimi izdelki, sladko-kislo sadje pa lahko poskusite z obojim

…in za konec

Znotraj teh pravil upoštevamo priporočila za vnos mlečnih izdelkov, sadja in zelenjave, škrobnih živil in stročnic ter mesa (ali zamenjav) in maščob, da organizmu dostavimo vsa potrebna hranila v optimalnih razmerjih in količinah. Pri tem upoštevamo tudi druge smernice, kot na primer uživanje pestrega nabora živil znotraj posamezne skupine, ustaljen urnik obrokov in uživanje zadosti vode skozi ves dan.


Tanja Baća, svetovalka zdravo prehrano in hujšanje, urednica portala 360 STUDIO

Sledi nam na Facebooku


 

Komentarji

komentarjev

0

Spletna stran uporablja piškotke. Več

Spletna stran uporablja piškotke. Ampak brez skrbi, dietni so :)

Zapri