Katere so vsesplošne koristi zdravega prehranjevanja

Ljudje se vse bolj zavedamo vpliva, ki ga ima prehranjevanje na naše zdravje, zato se izbor hrane posameznika vse bolj pogojuje s tem védenjem. Vsesplošne koristi zdravega prehranjevanja za kakovost življenja posameznika dobivajo konkretno težo. Ljudje se zavedamo, da je od naših prehranjevalnih navad, izbora živil in uravnovešenega vnosa vseh potrebnih hranil odvisno dobesedno naše življenje. Sami izbiramo, čemu bomo dali prednost: čutnim, umetno ustvarjenim užitkom, ali psiho-fizičnemu blagostanju, ki je poslednica uživanja čiste, hranilno bogate in uravnovešene prehrane. Vendar, zakaj so nekatera živila “zdrava” in druga ne?

Vsesplošne koristi zdravega prehranjevanja

 

 – Kako prehranjevanje vpliva na človeka

Z zdravim prehranjevanjem krepimo zdravje in znižujemo tveganje za pojav kroničnih bolezni (rak, diabetes, srčnožilne bolezni, debelost, …). Že to samo po sebi bi moral biti dovolj močan razlog in motivacija, da se aktiviramo za to, da pridobimo zdrave prehranjevalne navade. Vendar človek o bolezni razmišlja šele takrat, ko se dejansko pojavi, namesto da bi poskrbel za preventivo. Preventiva – skrb za ohranjanje našega zdravja – je NAŠA odgovornost. Bolezen (razen v redkih izjemah) prikličemo sami z nezdravim življenjskih slogom – nezdravo prehranjevanje, premalo zaužite vode, premalo gibanja, kajenje, prekomerno uživanje alkohola in tudi neobvladovanje stresa.

 – Vplivi hranilnih snovi na organizem – zakaj so nekatera živila “zdrava”

Vemo, da so nekatera živila še posebej blagodejna ne le za naše zdravje, temveč tudi vsesplošno počutje in celo učinkovitost. Običajno gre za živila, ki imajo visoko hranilno vrednost, saj se razlog za njihovo posebno koristnost skriva prav v mikrohranilih, pa tudi v drugih esencialnih hranilih, kot so aminokisline in maščobne kisline. Poglejmo si nekaj primerov:

  • Kolagen je strukturna beljakovina in predstavlja približno 1/3 naše celotne teže. Je neke vrste “lepilo”, ki drži skupaj telesna tkiva. Predstavlja kar 80% kože, je pomemben del kosti, mišic in krvnih žil. Tvorba kolagena je v največji meri odvisna od Vitamina C. Predstavljajte si torej, da je 1/3 teže vašega telesa odvisne od Vitamina C. Ob hudem pomanjkanju je značilna bolezen skorbut, pride takorekoč do notranjih krvavitev, značilno je izpadanje zob, saj tkiva preprosto začnejo popuščati. Vitamin C je pomemben tudi kot antioksidant. Več o tem si lahko preberete tukaj. Uživajte torej obilo: citrusov, temno zeleno listnate zelenjave, jagodičevja, paprike…
  • Niacin (B3) uživajmo, če se počutimo kronično utrujeni, depresivni ali apatični. Ob hudem pomanjkanju je značilna pojavnost pelagre, ki jo v angleščini opišejo kar s štirimi D-ji: dermatitis, demenca, diareja in death (smrt). Vem, ne sliši se prav prijetno. Zato zgoraj navedenim živilom v vsakodnevno prehrano dodajte še: ribe, meso in oreščke.
  • Utrujenost je lahko tudi posledica pomanjkanja Folatov (B9), ki se kaže tudi v šibkosti, pogostimi glavoboli, razdražljivosti in težavami s koncentracijo. Prej navedenim živilom v vsakodnevno prehrano dodajte še: paradižnik, kumare, zeljnice, špinačo. Folati so posebej pomembni v nosečnosti, vendar jih tudi sicer ne smemo zanemarjati.
  • Posebej vsem veganom naj omenim še pomembnost dodajanja Kobalamina (B12) k prehrani, saj ga najdemo v zadostnih količinah le v mesu, ribah, jajcih in mleku. Posledice pomanjkanja so anemije in okvara perifernega živčevja, ki je pogosto trajna.
  • Omega 3 maščobne kisline so pomembne za številne funkcije v organizmu in služijo tudi kot topila za A, D, E in K vitamine. V zahodni prehrani nam primanjkuje dokozaheksanojske kisline, ker ne uživamo dovolj rib, predvsem mastnih. Alfalinolensko in eikozapentanojsko pa najdemo v oljih semen in oreščkov, zato teh z uravnovešeno prehrano zaužijemo dovolj. Maščobne kisline so ključna sestavina celične ovojnice. Pomembne so za zdravje možganov, za lažje dihanje, krepijo naš imunski sistem, delujejo protivnetno, skrbijo za zdravo kožo in zdravo srce. Pomembno je torej prehrani dodati tudi: mastne ribe, semena in oreščke.
  • Prehranska vlaknina ima številne blagodejne funkcije za naše zdravje. Bistveno je to, da omogoča dobro zdravje našega črevesja, uravnava krvni sladkor, znižuje nivo slabega holesterola. Je hrana za probiotike, ki so steber močnega imunskega sistema. Uživajte torej obilo sadja in zelenjave, polnovredna žita, semena in stročnice.
  • Probiotiki, kot sem že omenila, skrbijo med drugim za močan imunski sistem. Porušena mikroflora pa povzroča napihnjenost in slabo prebavo, vse to pa povzroča med drugim še glavobole, nelagodno počutje in splošno utrujenost. Probiotike najdemo v fermentiranih mlečnih izdelkih in fermentirani zelenjavi, možno jih je dobiti tudi v obliki praškov v lekarni, kar je priporočljivo predvsem v primeru driske.
  • Več kot polovica človeškega telesa sestoji iz vode; pri odraslem moškem 60 %, pri odrasli ženski 50 % in pri dojenčku 70 %. Voda v telesu služi za transport hranil in odpadnih produktov po telesu, sodeluje v kemičnih reakcijah, deluje kot topilo, služi kot obramba pred udarci in pomaga regulirati telesno temperaturo, okoli 6% pri odraslem in okoli 20% pri dojenčku.

 

Z uživanjem zgoraj navedenih živil pravzaprav zaužijete tudi vsa ostala potrebna hranila. Vsa zgoraj navedena živila so sestavni del uravnovešene, zdrave prehrane, s pomočjo katere krepimo svoj organizem in mu omogočamo optimalno delovanje.

 – Vsesplošne koristi zdravega prehranjevanja

Z zdravim prehranjevanjem v prvi vrsti krepimo zdravje in zmanjšamo možnost pojava mnogih kroničnih bolezni. Če se prehranjujemo zdravo, imamo več energije, tudi možgani delujejo bolje in dlje časa smo lahko osredotočeni, kar pomeni, da lahko naredimo več in bolje. Če se prehranjujemo zdravo, krepimo naš imunski sistem in redkeje zbolevamo za “sezonskimi” boleznimi. Če se prehranjujemo zdravo, se počutimo lažje, saj presnova deluje brezhibno. In še za konec, če se prehranjujemo zdravo, postane tudi naš fizični izgled privlačnejši in naša samopodoba boljša, kar pa potencialno vpliva na izboljšano življenje na vseh ravneh bivanja.


Tanja Baća, svetovalka zdravo in srečno življenje, urednica portala 360

Spadaš tudi sama v skupino ljudi, katerih cilj je zdravje, vitalnost in obenem uživanje v življenju brez odrekanj?

Pridruži se mi v online program Znam jesti zdravo. 

Brez ekstremov. Korak za korakom.

Preveri program in se prijavi.

 

Komentarji

komentarjev