Kako sta zdravo prehranjevanje in samozavest povezana

Če se prehranjujemo zdravo, se počutimo dobro. Če se počutimo dobro, smo videti dobro. In če smo videti dobro, smo zagotovo tudi bolj samozavestni. To je jasno, ampak to je le začetek.  Zdravo prehranjevanje in samozavest sta tudi neposredno povezana.

 – Samopodoba in samozavest

Samopodoba je mentalna slika, ki jo imamo o nas samih, in je odvisna od vrste dejavnikov: našega značaja in osebnosti, kakovosti našega otroštva in življenjskih izkustev ter nenazadnje tudi fizične podobe. Je odraz tega, kako se vidimo na fizični in na psihični ravni: kakšen menimo, da je naš videz; za kakšno osebo se imamo; kako menimo, da nas vidijo drugi, in podobno. Velja tudi obratno: naša fizična podoba je do ene mere odraz odnosa, ki ga imamo sami do sebe. Kot vidimo, um in telo delujeta v popolni skladnosti in soodvisnosti ter vplivata drug na drugega.

Edvard Kadič, slovenski strokovnjak za komunikacijo in osebnostni razvoj, govori o treh pojmih:

  • samopodoba: mentalna struktura, ki odraža kako se vidimo
  • samospoštovanje: odsev samopodobe kot ocene lastne vrednosti
  • samozavest: realno pričakovanje pozitivnega izida v nastali situaciji

Pravi tudi, da sta samopodoba in samospoštovanje nekoliko bolj pasivna (teoretična) vidika, samozavest pa je aktivni (praktični) vidik. Medtem, ko samopodobo lahko zgradimo (tudi) z mentalnimi igricami (vajami), samozavesti ne moremo – treba je iti v prakso, in svoje kompetence preveriti tam.

 – Kako sta zdravo prehranjevanje in samozavest povezana

Dejstvo je, da že samo zavedanje, da počnemo nekaj dobrega zase in za svoje zdravje, ustvarja v nas pozitivno sliko o sebi. Vendar vpliv, ki ga ima prehrana na našo samozavest, je veliko globji. Govorimo o vrstah hrane, oziroma živil, ki učinkujejo na naše mentalno zdravje. Hrana lahko zmanjša napetost, izboljša razpoloženje in dvigne samozavest.

 

 – Hrana, ki izboljša razpoloženje

Zdrav način prehranjevanja – periodično zagotaviti organizmu vsa potrebna hranila v ustreznih količinah in razmerjih – pomeni optimiziranje vseh funkcij človekovega telesa in uma. Eden izmed predpogojev za samozavesten nastop je dobro razpoloženje posameznika. Kronično slabo razpoloženje nam onemogoča normalno delovanje v življenju na vseh področjih. Brez potrebne energije, osredotočenosti in pozitivne naravnanosti, ki nam jih zagotavlja v prvi vrsti normalno fiziološko delovanje človekovega organizma, bomo imeli že v osnovi težave, še preden se sploh lotimo dela na vzorcih in prepričanjih.

V nadaljevanju navajam nujne sestavine v prehrani za dosego in ohranjanje dobrega razpoloženja in postavitev temeljev za dvig samozavesti:

OGLJIKOVI HIDRATI – so primarni vir energije za naše mišice in možgane. Prenizek vnos in neredno uživanje le-teh vodi do utrujenosti in zmanjšane sposobnosti koncentracije. Priporočamo uživanje nerefiniranih ogljikovih hidratov, kot so polnozrnata žita in izdelki ter obilo zelenjave in sadja, saj ti zagotavljajo bolj dolgotrajno energijo. Tem dodamo še kvalitetne beljakovine, kot so meso, ribe, jajca in mlečni izdelki. Beljakovine so sestavljene iz aminokislin, med katerimi je tudi triptofan, ki sodeluje pri proizvodnji serotonina.

OMEGA-3 – vplivajo na živčne prenašalce. Pomanjkanje povezujejo s slabim razpoloženjem in celo depresijo, zato uživajmo mastne morske ribe vsaj enkrat tedensko. Najboljši vir so sardine, losos, skuša in postrv. Odličen vir je tudi tuna, vendar posegajmo tudi po manjših ribah, ker so manj onesnažene s težkimi kovinami.

VITAMIN D – sodeluje pri proizvodnji serotonina. V redno prehrano vključimo jajca, jetra, jogurt in mastno ribo ter redno preživljajmo čas v naravi, saj se vitamin D s pomočjo sončnega obsevanja tvori v koži.

VITAMINI B – sodelujejo v metabolizmu energije – preprečujejo letargijo (=utrujenost) – in vplivajo na živčni sistem, obstaja tudi povezava med pomanjkanjem le-teh in depresijo. B vitamini nam omogočajo tudi lažje obvladovanje stresa, saj ščitijo živčne celice, sodelujejo pri tvorbi živčnih prenašalcev, tudi serotonina, in sodelujejo pri prenosu živčnih impulzov. V prehrano vključimo špinčo, brokoli, meso, mlečne izdelke, jajca…

SELEN – vpliva na razpoleženje, kar so dokazale nekatere raziskave. V prehrano vključimo semena in oreščke, morsko hrano, meso, jajca, cela žitna zrna, zelenjavo…

 

 – Zdravo telo – boljša samopodoba

Že prej smo ugotovili, da um in telo delujeta v popolni skladnosti in vplivata drug na drugega. Zdrav način prehranjevanja in zdrav način življenja se neposredno odražata na našem telesu, kar pozitivno deluje na fizično sliko, ki jo imamo o sebi. Torej, neposredno vpliva na izboljšanje lastne samopodobe in posledično na dvig samozavesti. Vprašajte katerokoli osebo, ki je uspela preiti iz prekomerne teže v zdravo telo, kako je to vplivalo na njeno samopodobo. Odgovor bo vedno isti! Pravzaprav isto velja v primerih izgube manjšega števila kilogramov. Že majhni “lepotni popravki” delajo čudeže na področju samopodobe in samozavesti.

 

 – Kaj še lahko storimo, da dvignemo samozavest?

Na samozavest bomo pozitivno vplivali tudi z redno fizično dejavnostjo, saj bomo dvignili raven serotonina in pridobili bolj pozitivno samopodobo. Samozavest bomo dvignili, če bomo počeli čim več stvari, ki jih radi počnemo – omislimo si lahko hobi, ki nas navdušuje, ter preživimo več časa z ljudmi, ki so nam pri srcu in nas cenijo. Ljudje smo individuumi in so nam pomembne različne stvari in dosežki: nekaterim je kariera vse na svetu, drugim družina. Pomembno je to, da si vzamemo čas in negujemo tiste stvari, ki nas osrečujejo in nam veliko pomenijo. Občutek izpolnjenosti pomembno vpliva na samospoštovanje in posledično tudi na samozavest.

 

Za vas pišem Tanja Baća, svetovalka za prehrano in zdravo življenje

Iščete način, kako varno in trajno izgubiti odvečne kilograme, izboljšati raven energije, storilnost, počutje, ali zgolj okrepiti svoje zdravje z bolj zdravim prehranjevanjem? Pišite mi in skupaj bova poiskala za vas najboljšo rešitev, da dosežete svoj cilj.

 

Komentarji

komentarjev