Preverjen recept, kako obvladati željo po nezdravi hrani

Medtem ko je osveščenost o pomenu zdravega načina prehranjevanja v porastu, so žal pogoji za zdrav življenjski stil čedalje slabši. Sodobni človek trpi zaradi kroničnega pomanjkanja časa, prehranska industrija pa se stanju spretno prilagaja. Trgovske police so polne že gotovih jedi za vsako priložnost in za vsak okus, kotički s hitro hrano v prometnih lokacijah rastejo kot gobe po dežju.

Kako ukrotiti željo po nezdravi hrani

Vendar to ni izgovor, da vržemo svoje zdravje skozi okno.

Vedno smo mi tisti, ki se odločimo, pa naj bo zavestno ali samodejno. Odločitev, da si boste skupaj s kavo privoščili še rogljiček (če pa je tako poceni, a ne…), vsako jutro sprejmete vi sami. Odločitev, da boste celo jutro lačni, preskočili še kosilo, potem pa doma sestradani jedli do onemoglosti, vsak dan sprejmete vi sami.

In ravno preskakovanje obrokov je dandanes najpogostejši pojav. Priznam, tudi sama bi brez težav oddelala ves dan brez kakršnekoli hrane. Čas tako hitro mine, zatopljena v delo pa pravzaprav “pozabim biti lačna”. A posledice se hitro poznajo:

  • slabše kognitivne sposobnosti in posledično slabša storilnost (jupi, toliko več dela za naslednji dan …no, razen če bom spet pozabila jesti!)
  • petkrat večja utrujenost, česar je najmanj vesela moja hčerka, ki me ves dan ne vidi in bi se ob mojem prihodu iz službe rada igrala s svojo mami, kar tudi sama komaj čakam (kljub stresni službi in vsakodnevni triurni vožnji) in zmorem brez problemov, če (pravilno) jem
  • pojav apetita po nezdravi hrani in (pre)obilni večerni obrok
  • razdraženost (ko sem lačna ali utrujena vam toplo odsvetujem svojo družbo 😆)
  • prebavne težave, napihnjenost
  • … in še nekvaliteten spanec, težje vztajanje zjutraj, …

Tistih nekajkrat, ko sem se odločila preskočiti kosilo, me je izučilo in si tega ne dovolim več!

Zakaj tudi prehransko osveščena oseba podleže napadom po nezdravi hrani?

Kot svetovalka za prehrano sem se srečala z najrazličnejšimi življenjskimi stili. Večji del mojih dosedanjih strank je sicer bilo prehransko osveščenih, kljub temu pa so se redno prehranjevale pretežno nezdravo.

Poglejmo zakaj…

Analizirala sem prehranske dnevnike svojih najbolj “pregrešnih” varovank, skupaj 31 prehranskih dnevnikov, kar je bilo glede na dobljene podatke dovolj za ugotavljanje morebitnih vzorcev.

Ugotovila sem naslednje:

  • Zajtrk preskakuje 28 od 31 (90%)
  • Zajtrk in malico 23 od 31 (74%)
  • 17 varovank je imelo 1 sam glavni obrok (običajno pozno kosilo) (55%)
  • 21 varovank ni zagotovilo minimalnih potreb po beljakovinah (67%)
  • 21 varovank zaužije manj kot polovico priporočene zelenjave (67%)
  • Če odštejem kalorije zaužite s sladkarijami, je bil povprečen energijski vnos pri udeleženkah pod 1000 kcal

Želja po nezdravi hrani, kot je razvidno iz opravljene analize, se pojavi, ko je telo lačno, rabi hitro dostopno in obilno energijo in to je običajno sladkor v kombinaciji z maščobami.

Kako obvladati željo po nezdravi hrani?

Brez izjeme je pri vsaki od skupno 31 varovank, ki so bile predmet te analize, težava rešena z naslednjimi ukrepi:

  1. redni obroki: 4 do 5 obrokov dnevno, odvisno od zmožnosti in tudi osebnih preferenc
  2. nizka glikemična obremenitev obrokov: vsak obrok vsebuje maščobe, beljakovine in vlaknine, ki poleg esencialnih hranil, zagotavljajo daljšo sitost
  3. primerno okolje: na začetku se je priporočljivo znebiti hrane, ki je predmet sladkih napadov, kasneje nam ne bo več povzročala toliko problemov, tudi če imamo na zalogi kak posladek za otroke ali za morebitne obiske

Misli pametno

Če imamo na delovnem mestu organizirano prehrano ali če kosimo v restavracijah, potem je edina stvar, ki jo moramo narediti ta, da izbiramo med bolj zdravimi jedmi in pri kosilu ne pozabimo na obilno porcijo zelenjave.

Če pa hrane v službi ni, potem vsakodnevni sendviči ali pekovski izdelki zagotovo niso pametna odločitev. Ravno zato sta planiranje in predpriprava obrokov sta ključna dejavnika uspešne prehranske preobrazbe, saj so redni in uravnoteženi obroki najbolj preprosta strategija, s pomočjo katere obvladamo željo po nezdravi hrani.

Tanja Baća, svetovalka za prehrano, urednica 360 STUDIO

Komentarji

komentarjev

0

Zaradi zagotavljanja prijetne uporabnišle izkušnje spletna stran uporablja piškotke. Več

Spletna stran uporablja piškotke. Ampak brez skrbi, dietni so :)

Zapri