Kaj je prihodnji spomin in kako nam pomaga vplivati na odločitve

Si že slišala za izraz prihodnji spomin? Vedno znova se srečujem s tem konceptom in to na najrazličnejših področjih. Nazadnje v marketinški knjigi Impossible to ignore avtorice Dr. Carmen Simon. Jah, na ta način tudi marketing vpliva na naše odločitve.

Koncept je absolutno vsestranski.

Predvsem pa preprost – skoraj preveč, bi rekel človek.

A ravno tukaj je njegova lepota. V preprostosti.

Prihodnji spomin (ang. prospective memory) uporabljamo vsak dan, največkrat nezavedno. Zakaj ne bi razumevanje tega, kako deluje, uporabili načrtovano? Na primer pri spreminjanju svojega vedenja in navad.

Prihodnji spomin

 

Kaj je prihodnji spomin?

Prihodnji spomin je oblika spomina, ki nam omogoči, da se spomnimo izvesti določeno načrtovano dejanje v prihodnosti.

Ali po domače: pomaga se nam spomniti, da se spomnimo.

Kako deluje?

Naša dejanja imajo vedno izvor v NAMENU.

Pomisli: nenehno smo polni najrazličnejših namenov.

Namen imamo pojesti kosilo, odgovoriti na “tisti” mail, se prijaviti na “tisto” izobraževanje, se vpisati v fitnes, se dogovoriti za kofe s kolegico, peljati otroka v živalski vrt … itd.

In kolikokrat se ti zgodi, da kljub jasnemu dobremu namenu, da boš izpolnila svoj načrt, preprosto pozabiš?

Obstaja lahko tudi druga možnost, in sicer, da nagrada v primeru izpolnitve ni dovolj mikavna. Vendar je bolj pogost razlog ravno ta, da preprosto pozabimo. Hecno, ne? 😄

Raziskave kažejo, da posamezniki največkrat uspešno izpolnijo svoj prihodnji namen, če uspešno izpeljejo naslednje 3 korake:

  • sprožilec jih spomne na namen
  • v spominu poiščejo povezavo med sprožilcem in namenom
  • če je povezava dovolj mikavna, pride do izvedbe namena

V praksi to preprosto pomeni, da jasno določeno namero priključimo točno določenemu sprožilcu, ki nas bo opomnil, da bomo določeno dejanje izvedli v načrtovanem trenutku.

Še vedno preveč abstraktno?

Pomeni, da nove navade, ki jih želimo ustvariti, kot tudi posamična prihodnja dejanja, povežemo z nekim ustaljenim opravilom.

Če prenesem na področje spremembe življenjskega stila:

1. Postavimo si cilj, ki nas bo vodil v želeno smer.

Primer: Nimamo navade zajtrkovati in to si želimo spremeniti, saj se želimo znebiti utrujenosti in razdraženosti med službo ter slabih prehranskih izbir v času kosila, ki so posledica sestradanosti organizma.


Pomembno je tudi to, da cilj povežemo z občutki in se jasno zavedamo koristi, ki jih bomo imeli z uvedbo nove navade.


2. Cilj povežemo s sprožilcem, ki nas bo vsak dan opomnil, da je čas za zajtrk.

Primer: Odločimo se, da si bomo zajtrk pripravili skupaj z jutranjo kavo, brez katere nikoli ne odidemo v službo.


Razumevanje, kako deluje prihodnji spomin, nam lahko pomaga vplivati na naše odločitve in spreminjati navade.

In je naša najboljša strategija za trajno spreminjanje vedenja in navad.

Si dobila kakšno idejo med branjem prispevka? Kako bi pa ti uporabila prihodnji spomin za izboljšanje svojih navad?

 


Tanja Baća, svetovalka zdravo in srečno življenje, urednica portala 360

Komentarji

komentarjev

0

Zaradi zagotavljanja prijetne uporabnišle izkušnje spletna stran uporablja piškotke. Več

Spletna stran uporablja piškotke. Ampak brez skrbi, dietni so :)

Zapri