Beljakovine: Zakaj ni dobro pretiravati?

Beljakovine so poleg vode ena najpomembnejših sestavin v človeškem telesu. Iz njih so sestavljena tkiva in organi ter druge vitalne komponente. Beljakovine so pomembne za rast in razvoj ter za gibanje.

 – Vendar lahko presežki vnosa beljakovin povzročijo tudi težave.

Kakovostne beljakovine

Sestavni del beljakovin so aminokisline in druge dušikove spojine, ki jih naš organizem potrebuje. Za človeka jih je bistvenih 20; nekatere lahko sami sintetiziramo, druge pa moramo nujno vnesti s hrano. To nam pove, da ni vseeno s čim se prehranjujemo – naš organizem potrebuje kakovostne beljakovine, ki zagotavljajo nabor vseh 20 aminokislin.

– Koliko beljakovin potrebuje povprečni človek?

Beljakovine naj bi predstavljale zgolj 10-15% dnevnega energijskega vnosa, oziroma 0,8 do 1 grama  na kilogram telesne teže. Vnos pa se lahko pri načrtu za izgubo telesne teže poveča in se giblje med 1 in največ 2 grama na kilogram telesne teže, odvisno od količine odvečne teže, ki jo želimo ali moramo izgubiti.

Športniki jih res potrebujejo nekoliko več, vendar ne bistveno več. Ne velja namreč enačba: več beljakovin = več mišic! Kakor tudi ne velja: več beljakovin = večja zmogljivost. Pri vzdržljivostnih športih zadostimo potrebam organizma z vnosom 1,6g beljakovin na kg telesne teže, pri športih moči pa 1,7g/kg.

Odvečne beljakovine, ki jih naš organizem ne uporabi, se razgradijo do aminokislin, ki oksidirajo, ali pa se pretvorijo v glukozo, oziroma v maščobne kisline, te pa telo uskladišči.

 – Prevelike količine beljakovin imajo tudi negativne posledice.

Saj vemo, nobeno pretiravanje ni dobro. Sploh pa z dodatki beljakovin – nekateri celo negativno vplivajo na izločanje določenih hormonov in na delovanje živčnih prenašalcev.

Pretiran vnos lahko povzroči tudi preobremenjenost gastrointestinalnega trakta in druge možne zaplete, kot je možnost nastanka ledvičnih kamnov, ali povečano izločanje seča in z njim kalcija, kar povzroča oslabelost kosti. Zato moramo biti posebej pozorni, da ob povečanem vnosu proteinov zaužijemo dovolj sadja in zelenjave.

 – Najbolje je upoštevati priporočila.

Ugotovili smo, da znatno povečan vnos beljakovin ne pomeni toliko več mišic ali zmogljivosti. Tudi pri hujšanju in pri ukvarjanju s športom je najbolje upoštevati priporočila, saj nam prav le-ta zagotavljajo optimalne rezultate: Če poskrbimo za zdravo, urovnoteženo prehrano, prilagojeno posamezni skupini ljudi (otroci, nosečnice, športniki, starostniki, pri hujšanju), rezultati zagotovo sledijo.

Komentarji

komentarjev