Kaj pa, če je vzrok mojih težav pomanjkanje vitaminov B in C?

Človek za svoje normalno psihofizično delovanje potrebuje točno določena hranila, ki imajo vsako svojo funkcijo in vplivajo na zdravje določenih sistemov v telesu. Kako zaznamo pomanjkanje vitaminov B in C in kdaj je smotrno k zdravi prehrani dodajati prehranska dopolnila, vse to zveste v tokratnem prispevku.

Vloga vitaminov B kompleksa in vitamina C

Vitamini so esencialna hranila, kar pomeni, da jih telo potrebuje za svoje delovanje, ne more pa jih proizvesti samo. Vsako izmed esencialnih hranil ima svojo vlogo in tudi vsak izmed vitaminov sodeluje v točno določenih procesih. Enega esencialnega hranila ne moremo nadomestiti z drugim.


Med esencialna hranila štejemo določene aminokisline, omega-3 in omega-6 maščobne kisline, minerale in minerale v sledovih ter vitamine.


Ko ima naš organizem ravno pravšnjo količino vsakega izmed hranil, ga lahko primerjamo z dobro podmazanim strojem. Ko katerega izmed hranil primanjkuje, začne prihajati najprej do motenj (pri človeku se kaže npr. v izčrpanosti, glavobolih, nihanju razpoloženja; pri avtu pa se prižge opozorilna lučka), nato še do resnejših okvar (človek zboli, avto se pokvari).

B VITAMINI

• B vitamini imajo ključno vlogo v presnovnih procesih, pri delovanju živčnega in imunskega sistema, razstrupljanju, obnovi celic, nastajanju krvi.

• Pomanjkanje B vitaminov lahko hitro zaznamo v obliki pogoste utrujenosti in izčrpanosti, nihanju razpoloženja, depresije, pogostejšemu zbolevanju, kaže se tudi v znakih kot so slabokrvnost, srčno-žilne bolezni, okvare živčevja, hormonsko neravnovesje, nespečnost in težave s kožo, lasmi ter nohti.

C VITAMIN

• Vitamin C je eden najpomembnejših antioksidantov.
• Je ključen za nastajanje kolagena, ki je najbolj razširjena beljakovina v telesu. Za kolagen bi lahko rekli, da praktično drži skupaj telo, ključen pa je tudi za nastajanje hormonov.
• Sodeluje pri absorbciji železa, ki je eden ključnih elementov presnove, skrbi za transport kisika ter je sestavina številnih encimov in hormonov.
• Ohranja ravnovesje imunskega sistema.
• Sodeluje pri tvorbi živčnih prenašalcev (npr. serotonin in dopamin), ki imajo ključno vlogo pri funkciji centralnega živčnega sistema. Njihovo pomanjkanje pa lahko vodi v razvoj duševnih bolezni.

Bolj kot smo pod stresom (ne glede na to ali gre za stres čustvene ali fiziološke narave), več vitaminov B in C bomo potrebovali.


Tako vitamin C kot vitamini B skupine imajo pomembno vlogo pri delovanju živčnega in imunskega sistema ter pri nastajanju krvi. 


Za vodotopne vitamine vemo, da se preprosto izločijo iz telesa, če jih zaužijemo več kot potrebno. Potencialno škodljivi so le preveliki odmerki vitaminov B3, B6 in vitamina C, vendar gre za izredno redke pojave. Vitamin C postane toksičen, če ga zaužijemo 35x toliko, kot je priporočeno.

Veliko večja nevarnost je pomanjkanje, saj ustvarjene zaloge zadostujejo samo za nekaj tednov, zato jih moramo uživati redno, da se temu izognemo.

Kombinacija češnje, limone, guave in svete bazilike

Češnje

• Poleg vitamina C vsebujejo še vitamine A, vitamine B skupine
• Vsebujejo minerale železo in fosfor.
• V češnjah najdemo bioflavonoide, to so antioksidanti, ki dajejo barvo rastlini ter jo ščitijo pred insekti in bakterijami.
• Vsebujejo elagično kislino, ki je zaviralec raka, saj povzroči apoptozo – normalna celična smrt rakavih celic
• Antocianini prav tako češnji dajejo pigment in imajo antioksidativne lastnosti.
• Melatonin je hormon in antioksidant, potrebujemo ga za dobro uravnan bioritem.

Limone

• Bogate so z vitamini B skupine, zato njen sok blagodejno vpliva na živčni sistem.
• Vitamin C krepi obrambno sposobnost organizma in izboljšuje absorpcijo železa.
• Vsebujejo betakaroten in flavonoide, ki so učinkoviti antioksidanti.
• Zaradi razmeroma veliko selena, magnezija, cinka, fosforja in kalija upočasnjujejo staranje.
• Vsebujejo sadne kisline, predvsem citronsko kislino, ki pomaga pri čiščenju organizna in pomlajevanju tkiv.
• Limone pomagajo pri zdravljenju prehladov, glavobola, migren, ateroskleroze, revmatizmov, krepijo ožilje in vezna tkiva, izboljšajo prebavo in celo umirjajo blage oblike depresije.

Guava

• Guava je izredno bogata z vlakninami.
• Z eno porcijo večkratno zadovoljimo potrebe organizma po vitaminu C.

Sveta bazilika

• Sveta bazilika je najpomembnejša rastlina v indijski tradicionalni medicini – Ayurvedi, kjer ji pravijo kraljica zdravilnih rastlin.
• Raziskave na živalih so pokazale, da naj bi naravne učinkovine v sveti baziliki varovale pred sladkorno boleznijo, srčno-žilnimi obolenji in rakom.
• Je bogat vir antioksidantov in številnih drugih fitokemikalij z izjemnimi učinki na spomin in jasnost uma in je izjemno zelišče za sprostitev “mentalne nejasnosti”.

Ali za pomanjkanje vitaminov B in C priporočam prehranska dopolnila?


Vitamini in minerali niso bonus v prehrani, temveč gola osnova za dobro delujoč organizem. Žal pa jih pogosto uživamo šele ko zbolimo…


Če sumimo, da s prehrano ne zadovoljimo potreb organizma po vitaminih ali mineralih (velja za vse), bodisi zato, ker je slabša absorbicija (bolezni), bodisi zato, ker so potrebe po njih povečane (športniki, starejši ljudje, življenjski slog…), jih je smiselno dodajati s pomočjo prehranskih dopolnil.

Pri tem pa seveda ni vseeno, če izberemo sintetično prehransko dopolnilo ali naravne izvlečke. Sintetična dopolnila vsebujejo izolirane vitamine, brez vseh ostalih pomembnih sestavin, ki jih najdemo v živilih ter pomagajo pri presnovi in vsrkavanju vitaminov (in/ali mineralov).

Enako kot pri hrani, smo tudi pri prehranskih dopolnilih pozorni tudi na to, da izvirajo iz ekološke pridelave.


Tanja Baća, svetovalka za zdravo prehrano, urednica portala 360 STUDIO

Sledi nam na Facebooku


 

Komentarji

komentarjev

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.